четвртак, 7. јул 2022.

Ivan Franjo Jukić - Udatba Angje Olupčića

  
Ivan Franjo Jukić

 



Udatba Angje Olupčića

 

Nuder brate, čuda nevidjena,

Pèrvlje bratje čuda negledana!

Nebi sunca za tri bila dana,

A miseca za noći četiri.

Kad četvèrto jutro osvanulo,

Rano žarko podranilo sunce,

Nitko š njime besidit nesmide,

Doliš jedna kićena divojka.

Sunce moje, gdi s’ na skoro bilo?

Ali sunce besidi divojki:

Nemoj mene, kićena divojko!

Gledo jesam čuda nevidjena,

Od zuluma Turak’ zulumčarah,

Kako turče na silu divojke,

Tamo gori u sehru Olovu,

Lipu seku Olupčić Ivana. —

Prosci prose sa četiri strane:

Tri terzie seher Banjeluke,

Još četiri kujundžie biše,

Od Travnika grada bieloga;

Tri ćurčie seher Sarajeva;

Dva težaka izpod Tešnja grada,

Dva tèrgovca od Žepča biloga,

Od Olova Olovčić Nikola.

Neće Angje proscu ni jednomu,

Do dragoman Olovčić Nikoli.

Zato čuo silen Hadžajlia

Hadžajlia šeher Banjeluke,

Ter je i on Angju zaprosio.

Ale prosi, Angje se ponosi.

A kad vidi silen Hadžajlia

Skupio je tridest Turak mladih,

Svaki gori, neg je Hadžajlia,

Ter jih vodi ka šehru Olovu.

A kad bili uz polje Olovsko,

Gledale jih majka i Angjuša,

Pa Angjuša majci besidjaše:

Ah! starice, moja mila majko!

Nuder, majko, uz polje konjikah,

Al su Turci, al su tèrgovci,

Al su majko na kitu svatovi?

Ako budu na kitu svatovi?

Blago onoj, po koju su došli,

I dievojci, kojoj su sudjeni.

Istom one u riči biahu,

U ta doba pred avliu Turci,

A od sile konje nesjahuju,

Neg na konjma jašu u avliu,

I na konjma piju malvasiu,

Doliš sjaha silen Hadžajlia,

Pa odleti uz kamenu kulu,

Tere najde majku i Angjušu,

Pak pofati dilber Angjeliu,

Pofati je po vitkim rebrima,

Pak ju nosi niz kamenu kulu,

Kano vuče kad popane ovcu,

Cika stoji majke i Angjuše.

Kad ju Turčin snese na avliu,

Bacio je na jedeka svoga.

A kad vidi lipa Angjelia,

Njemu ona lipo besidila:

“Ti meneka na silu odvede?

Dajder meni izum i testira,

Da ja zovnem bratca i majčicu,

Da se š njima ja halalim lipo.”

Al joj veli silen Hadžajlia,

A bora ti, dilber Angjelio!

Halaluj se koliko ti drago”

A kad čula dilber Angjelia,

Tada zovnu svog brata Ivana:

“Ah! Ivane, moj brate rodjeni!

Ako tebe rodila je majka,

Dojdi brate sestri u pohode,

Još večeras na pérvom konaku,

I zovni mi kujundžiu Niku,

I još brate, stričević Iliu.

Tad Angjušu Turci odvedoše

A i Ivan ode na dućane,

Na dućane Nike kujundžie.

Kada Ivan dodje na dućane

Al Nikola Angji čemer zlati,

Kad mu Ivan tužne kaza glase,

Nikoli se uzdèrhtaše ruke,

On prosiplje i srebro i zlato.

Pa skočiše dva harna junaka,

I zovnuše stričević Iliu.

Lipo su se oni opremili,

Za pas dîla dva para pušakah,

Kraj pušakah pale okovane,

Pripasuju po dvoje silaje,

A na rame šarke navijanke,

Puške duge, šarke navijanke.

I odoše za njom nazorice.

Ali njima dobra srića biše,

Jer jim Turci sehru nedopriše,

Već po gori pali po konacim.

Svaki Turčin sebi čador penje,

Hadžajlia sebi i Angjuši.

Kada bilo zeman od večere,

Sidi Ture, pije vino hladno,

Angja sidi, ter suze proliva.

Al besidi silen Hadžajlia:

“A bora ti, dilber Angjelia!

Što niz lice grozne suze livaš?

Al ti žališ brata ol matere?

Al svog dragog, kujundžie Nike?

Besidi mu dilber Angjelia: “

Ah! bora ti silen Hadžajlia,

Ja nežalim brata ni matere.

Kujundžie Nike i neznadem,

Već ja plačem, u obrazu cvilim:

Vodiš mene gospodskom odžaku,

Medj gospoje i medju kadune,

A ja mlada kod ovacah rasla.

Na meni su tri četiri mahne:

Jedna mahna, s gorice sam bona,

Druga mahna, s kèrstom se kerstila,

Treća mahna, jela kèrmetinu,

A četverta, rujno vino pila!”

Tad joj veli silen Hadžajlia:

“Nebudali dilber Angjelia,

A što ga si ti s gorice bóna,

U mene je veleznana majka

Ona će te toga izvidati;

A što si se kerstom ti kèrstila,

Već se nikad prekerstiti nećeš,

A što si ga jela kèrmetinu

Već je nikad okusiti nećeš;

A što si mi rujno pila vino,

I samnom ćeš piti na čardaku.

De Angjušo da pijemo vino.”

A kad vidi dilber Angjelia,

Vino služi al ga nepijaše,

Već u vino svako meće bilje

Ponajviše trave tatuline.

Kad se Ture napojilo vina,

Tad udari glavom brez uzglavja.

Kad to spazi dilber Angjelia

Tad uzimlje nože Hadžajline,

Pak udari njega u tèrbuhe.

Razkrivi se Ture ko volina,

A to gleda Ivan i Nikola,

I Ilia, dite prinejako,

Gledali su iz busie mračne:

Privelike puške opalili,

Oborili tri Turčina mahom

Opališe šest pušakah malih

Oboriše šest Turakah mahom.

Ivan viče, a Nikola side

A Ilia praši iz pušaka. –

Što Turakah tude nepogibe

To uteče kroz goru zelenu,

Samo ostade tridest turskih konjah,

Kad vidiše četiri junaka,

Izabraše četiri konjica

Angjelia, Alina jedeka,

Na njemu je puli risovina

Populana i srebrom i zlatom,

S desne strane od zlata gadare

S live strane zlaćeni nadžaci,

Posidoše četiri junaka,

Posidoše četiri konjika,

Ali neće ka šehru Olovu,

Već odoše u bili Karlovac.

Na Doboru Bosnu prihodiše

Na Koratju Savu pribrodiše

I Karlovcu bilu dohodiše.

Tu Nikola vinča Angjeliu,

Vinčao je sebi za ljubovcu.

Od kako je Bosna postanula,

Nije bratac brata osvetio,

Ko je Ivan svoju sestru dragu,

A Nikola svoju jaukliu,

Jaukliu dilber Angjeliu?

Lip je porod š njome izrodio;

Do tri sina i kćeri četiri,

Pèrve kćeri, poslidnje sinove,

Nek neviste nezatiču zavah,

Nek u kući neimade kara.

Tko me čuje, na čast neka mu je,

 Njemu pisma, meni dajte mira. —

 

* Piesma ova najdulja je od sviuh dosad poznatih narodnih piesamah; prepisana je od pievača Petra Raničića drugdie Džole prozvanog, koi stanuje na Kuprisu; ovo je danas na glasu pievač uz gusle, od kog još niekliko prepisanih piesamah imadem; a još bi se moglo mnogo od njega prepisati, što se nadamo od kakvog rodoljuba, koi tamo njemu izbliže stoji nego li ja.

 





Нема коментара:

Постави коментар