Hadži
– Lojina Krajina
Ej,
što smo ti crne sane snili
Od
Srbije i od Crne Gore,
Po
njima bi dugo domovali,
I
svi vlasi s’ nami turkovali,
Da nam nije ove ljute zmije,
Što se naše oko zemlje vije.
Odkada je u njoj turkovanje,
Valjalo je zebsti od cesara, —
I zebosmo, al’ se ne bojasmo;
Da bi na nas i podigo vojsku,
Ne biše mu drugi kralji dali.
A sad hoće, vjera vam je, Turci,
Jer su oni besjedu zadali,
Da će naše izkor’jenit’ carstvo.
Jadan
care čuva Carigrada
I
drži se na svečevu Tahtu,
Zaodjeven u srebru i zlatu,
I njemu se klanjaju veziri,
A
zulum se po narodu širi.
Ne
zna care, što veziri rade,
A
djauri svoje mice grade:
Jedan kralje od istoka zaći;
A
drugi se sa zapada naći.
Neka
care brani Carigrada,
A
nami je čuvati zapada,
Da na nami ne ostane kletva.
Miče
hodža od grada do grada,
I u svakom jednako naklada,
Bajram mu je, gdje jaganjca ruča,
A poklade, gdje je pita vruća;
Odkle podje, djeci groše dari,
A u žutu poputbinu prima,
Neka uči domaćinu zdravlje.
Putujući, gdje nabasa koga,
Susretnika od uha vlaškoga,
Opipa mu njedra i pojase,
I
oduzme, što nalazi, za se.
Pa toljagom omjeri mu ledja,
Nek ga vazda uspomena vr’jedja,
Kad Turčina tuči susretnika.
Na ta djela tužbe učestale
Na konsule i valiju sama;
Pa valija slaše potjeraše,
Da bi Loju sastizali živa,
I
doveli, il’ glavu don’jeli.
Stizali ga, gdje im bilo drago;
Ma gdje vuče ovna večerava,
Tu stiglići ručaju jaganjca:
Pa gdje bjeglić prpio bi zlata,
Tu stiglići d’jelili zolota,
Da se ne bi gori od njeg’ zvali,
Gdje i oni za njim noćevali.
Oj, da bismo sjeli na posamo
U bukovu u zelenu hladu
Jednog vedra na iskoni dana,
Pričo bih vi, ko što nitko neće,
Kakono je Lojo turkovao,
I tvrdio na zavjeru Turke
Sr’jedom Bosne, dokle medja gadja.
A bratac mu sustigava Bajro
Na ostale niz krajinu varde;
Kud ne mogo dovardati Lojo,
Tamo ga je Bajro domogao.
Vršili su posle jednobojne,
Pogradili po narodu kvare,
Ko njihovi stari niz kotare,
A sve kući vraćali se javno.
Nit’ komu se javljali putnici,
Nit’ jih hćeli znati nadzornici.
Ko rekosmo, dv’je godine ravno
Dokle treća zaprela predivo,
Na ovake posle naopake,
I vrgla ga vitlu na snovanje
U Berlinu gradu njemačkomu.
Vitlale se žice na ivice
I
uvela Bosna nasnovana
Uz
državu Hercega Šćepana,
U
zlaćenu krunu cesarovu,
Što
bi kruna zemlju prosvjetlala
I
b’jede u njoj poravnala
Haran
care prijo ponudjenje,
Konda bi mu niklo iz srdašca,
Brigajuć se od postanja svoga
Rad promaka boljka kršćanskoga,
Što
no mu je do kućnijeh vrata,
Pa
pomaga za trista godina,
Ne bi li mu bilo smilovanje:
Pa je care dokučio vaje,
Ter napisa knjige smilovane
I šalje ih na konsule lale,
Da bi lale puku razglasale;
A nu šta mu vele knjige b’jele:
“Čuj
narode širom Bosne ravne,
I
države Hercegove stavne,
Što
vam knjiga kaže napisana:
Car
Fran-Josip Austrije slavne,
I kralj zemlje Ungarije silne
Šalje, svoju u napravi vojsku,
Da u vašu domovinu udje.
Nije vojska na dušmansku ruku,
Nò su čete prijatelja prisna,
Koji hoće, da dokine jade,
Što te zemlje od vajkada dave.
Nije samu Bosnu neurednu,
Niti zemlju Hercegošu vr’jednu
No
i carska susjedna krajišta.
Car
gledao, al’ žalio ljuto,
Što te zemlje pusti ratovanje,
I
krvni se kolju naraštaji,
I
nestaje prometa i rada;
Blago
grabe vuci i hajduci,
Oranice
leže nesijane,
A
nevolja osvojila kruta
Po
gradovih k’o i po selije’
A
rad vašeg domaćega jada.
Ne bje kadro vaše upravljanje,
Da
porodi mir i skladovanje,
Što
no sreću gradi naraštaju;
Pa
car toga više gledat neće
Te
domaće muke i nemire
Uz
njegove pokrajine mirne,
I
po čem se sjeromaštvo kreće
I
k njegovu približava carstvu.
Smučilo se caru na srdašcu,
Ter poniko na ostale vlasti,
I
njima se smilovati dalo
Na
pravedno cesarovo znanje,
Ter na vieću skupa berlinskoga
Sve ujedno odlučile vlasti,
Da
vam kruna sjajna cesarova
Mir
dohiti, i sve dobrobiti,
Bez kojih ste jadjeni odavna. –
I
vaš na to pristao sultane,
Ter vas evo vjerno povjerava
U zaštitu prijatelja svoga,
Fran-Josipa
bečkoga cesara,
I
ugarske krune gospodara,
Da
se brine za vaše spasenje!
Eto
četa cesaro-kraljevskih:
Brzo
će vam u pohode poći;
Ne nose vam boja krvoljevna,
Nego
mira, ko zlaćena pira;
Carski
štit će štitit svakojega,
A
tlačiti neće nikogare.
Car
vam indi zapovjeda silno,
Da svak’ pravo uživa jednako,
Ali pravo po zakonu dano
I da svatko zaklonište nadje
Radi
vjere i života svoga,
Radi
dobra i prava imanja.
Sve
uredbe i zakoni prvlji
Neće
vam se rušit samovoljno,
Pa svetinje pazit ko za glavu
I prvašti vaši običaji. –
Na silu se ništa m’jenjat nema;
Nu li štogodj m’jenjat trebovalo,
Vazda
će se imat’ promišljenje,
Što
bi bilo za vaše uhare,
A stari vam valjat zakonici,
Dokle novi ne budu dodani.
E od svih se čeka poglavica
Duhovnije’ ko i svjetovnije’,
Da će čuvat poredka i rada,
A
pomagat vladu u svačemu;
A
dohodci daća domaćije’
Tratit će se na nužde domaće,
A
pak što je ostalo se dužno,
Nitko
veće pobjerati nema. —
Neće
četa tlačit’ zavičaja,
Nit
će komu od njih biti teško,
Jer
će svašto plaćat’ gotovijem,
Što
godj od vas bude poiskano.
Carska
kruna vaše muke znade,
I
hoće vam bolje uživanje.
Pod
njezinim štitom mogućijem
Ima
puno raznih naraštaja:
Svak
se svojim jezikom doziva;
Ima
dosta vjerskih sljedbenika:
Svaki
svoju vjeru ispovjeda
I
slobodno štuje bjelodano.
Oj
Bošnjani i vi Hercegovci,
Potecite
s dobrijem uzdanjem
Pod
obranu cesarova stijega,
I
njegove čete dočekajte
Kano svoje prijatelje prave,
I slušajte poglavice harne,
Ter se svojih latite poslaka
I
plod rada uživajte svoga!” –
Vaka
knjiga iz Beča navijla
Od
zlaćena stola cesarova;
Još se b’jela na Savu ne svijla
A
na nju su uzavrjeli Turci
Niza
Bosnu i Neretvu valnu,
A najskoli u prijestolnu gradu,
Sarajevu gn’jezdu zatočničku.
E kada je bilo janjičara,
U
njem bile age janjičarke:
I
kad bješe lèglo agovanje
U
Jedrenu i Stambolu stojnu,
I
psi vukli mrtve janjičare
Niz
stambolske mrcine majdane:
I
tada su rožili Sarajci,
Da
poživu janjičarovanje,
I
dugo se opjerali bojni;
Dosta
štete zemlji nanijeli,
A
nikad joj ništa ne dobili.
I
ovoga evo prigodjaja.
Gdje
su glave na odporac prve,
Pa v’jećaju v’jeća netajana
I u mala i u vela s’jela.
I ja nikoh na sijelu velu
U njekoga poglavara velja,
Gdje se skrajne rukovaše tajne,
A pričaše stari pametare,
Što je bilo za njegova v’jeka,
Kad je vlado gradom bijelijem,
I
kakve se kolile nedaće;
Pa po tome, što je prije bilo,
Meni
priča starina Novače,
A
družina za nauku žvaće:
“Jesil’
slušo i od koga znanče?
Kad je Jozo udario prvi,
Što je pradjed Joze sadanjega,
Na Dubicu i Gradišku Staru,
Poslo knjigu k’ Sarajevu b’jelu,
Pa su sašli u džamiju Turci
I
šarenu knjigu proštiali,
A
ona im kazivala v’jesti:
Predajte se, ne ginite Turci!
Nije vama kvara nikojega,
Ostat’ ćete, kako ste i bili.
Jedan cekin danjka godišnjega,
Ništa više nije dugovanja;
Poslušajte, ako vam je drago!
Lijepo se knjiga pročitala,
Ali tko će odgovorit’ njojzi?
Nema nikog, do muftije s’jeda:
Starina je od stotinu ljeta,
Ić’ ne mogo, niti konja jahti,
Već valjalo njega donijeti;
I moj djed ga na, ukrke snjeo.
Pa mu rekli što jim knjiga kaže,
I
pitali od njeg svjetovanja:
Il’ se dati na vjeru cesaru,
Il’
ne dati uharačit glave?
A
starina upitala mudra:
Je li reko Jozo: Ako Bog da?
Rekli su mu, da u knjizi nema;
A
on reko: “Ni dati mu neće;
Ne
dajte se bez krvi cesaru!” –
Pa
se s’ njime i pobili Turci,
A Bog dao, ter je dobro bilo;
Silan
Josip umr’je nevidovno,
A
Hamida udaviše Turci.
Oba
cara poravnila ravno
Ostà
pivo, pošto dotle bilo.
I
evo nas jošter na svojemu
Dočekasmo
opet imenjaka,
Hamid
cara i Jozu cesara,
Sad je došlo o njihove glave:
Ili će se zaratit’ medju se,
Ili Bosnu zarobit’ cesare.
-------------------------------
-------------------------------
Ode riječ s’ ovog na trećega,
Na trećega najiskusnijega,
Pa iskušan govorio suša:
“Znamo ljudi, što nam knjige kažu,
Da sudbina, štono sv’jetom kreće,
Svakom suče konce na klubašce;
I kad kom se namota klubašce,
Tada mu se konci dokončaju.
I našemu, braćo, zavičaju,
Čini se je klubko namotalo,
Pa se drugo motovilo vije:
Al’ ne zna se na čegove ruke
Da se naši namotaju vlási. –
Na Srbiju njeki vele glasi
Ili Crnu Goru mučeničku,
A njekoji Austriju viču.
Da reknemo, kud bi bolje bilo:
Srbija je jaka do pojasa,
Prem je snagu po vijeka pasla,
Polja ima, kakvih u nas nema,
Gore su joj segle u oblake,
Dosta blaga za svakoje vlake,
A skele joj radu na sve strane:
Pa ne vidjam zemlje naprečane
Nit’ u znanju niti u imanju,
Da
bi sebe nahranila lijepo,
A
kamo li da joj bude dana
Naša
tužna Bosna zakržljana;
Gdje
će nami, kada sebi nema.
Pa nuto joj i te crne mahne,
Gdje joj nisu gospodari stalni,
Već
se glodju od postanja njena:
Miloš
zakla kneza Karadjordja.
Ni
Milošu ne bje milovanja,
Nit’
milošće Karadjordjeviću,
Nit,
Mihajlu, Miloševu sinu,
Što
im uze grade od Turaka,
I
protjera iz Srbije Turke,
I
njihovo priuze tecivo.
Pa
šta bje mu od naroda fala:
Glavom
plati za sve blagodati.
Ni
sadašnji Milan milovane
Nije blago u narodu drago,
Jer veliko ne osniva carstvo,
Što bi bilo Dušanu za dušu,
Kad bi Srbstvo svuda srbstvovalo;
A
to bi se satvorilo samo,
E
bi kneže Bosni bio bane;
I
ta mu ja mahna u Srbljana;
Ali
znade kneže Milovane:
Da
ga Moskva ne miluje majka,
Još
bi mu se krila poduvila,
Pa
da mu se i svoje medjaši,
A
Bog prosti, da se Bosne maši.
Što
bubaju, da će Crna Gora
Poiskati medju do Konjica,
Na starinu svoga Beg-Ivana,
A ne vele Hercega Šćepana,
Pa zlopati stotine godina:
Boje bila, nije je dobila,
Ni sada je zadobiti neće.
Kud
bi pošla gola Gora Crna,
Gdjeno joj je puna kapa sinja,
Kako
bi se sama uzdržala,
I
nevolju sokolila sivu! –
Već recimo, što je reda r’jeti:
Ako bi se zarubilo carstvo,
Što je dosle u sultana sjalo,
Nami ti je najpre prikončalo,
I
sudbina m’jenit’ će upravdu.
Pa
da bi nam do izbora bilo,
Valja reći, što je pravo r’jeti,
Gdje li knežtvo, a gdje li cesarstvo?
Knez cesaru do koljena nema,
Pa koljeno cesarovo staro,
Što hiljadu cesaruje ljeta;
Ni naši mu sileni sultani
Nisu mogli dohakati glavi.
U njega je hara i dinara,
Ima znanja, ima trgovanja,
Ima ljude, da se za rod trude,
I
ne bi se uradilo krivo,
Kad
bi orle skobio gavrana,
No
da tića ruča tica vrana.”
Ovako
su govorili ljudi,
A
u oči očajana dana,
Oni kim je sudbina poznana. –
Al’
i druga s’jela prelovala,
Po
kahvanah i pjanih mejhanah,
Od
dužnika i bezkućenika,
Gdje
su bojne prikladali priče,
I
nemoj se rugat zamjerniče,
Ko
je muka dotužila ljuta,
A
prostota zavedljiva s’ puta:
Tamo
njeki derviš pripov’jeda:
Kadno
njihov svetac vojevaše
Na nevjeru, a za vjeru pravu,
Pa vikao, gdje godj koga nadje.
I
čobana vikno od ovaca.
Čoban reko: Tko će čuvat ovce,
Da jih gladan ne zakolje vuče;
Svetac reko: Čuvat’ će ih vuče!
I čobane otišo na vojnu;
I
kad dužnost odužio bojnu,
Vratio se k stadu bijelomu,
I zateko kod ovaca vuka,
Gdje on uz njih u sviralu svira. —
Tamo dalje u pjanoj mejhani
Razvalio njeki bajraktare,
Pa družini pjeva sa gusala,
Kako su se na Loznici tukli,
Na Mišaru i Kalemajdanu,
Miloševe krajine krvave,
Pa
su kršno odoljeli Turci.
A
svud l’jeću gladni Nikšićani,
Svaki vadi plećku oglodjanu,
Ter jim iz nje gladnu sitost vraća,
Kako nije vlahu iz harača.
Siv sokole, sokoli mi perje!
B’jela vilo nadavij mi krilo!
Ne
bi li me hranila pod njime,
Da
ti rusu ne usijem glavu,
U ovome grubu vratolomju,
Što je pustim gradom zavitlalo,
Ne daj Bože ni da selom zadje,
A kamo li gradom velikijem,
Gdje u nikog nemaš vjerovanja,
A
nitko ti neće svjetovanja,
Već
što mu ga dozibala majka,
A
ona mu dala posisanje,
K’o
što no ga i milava dava,
Svom
mljekoti za sirova tega,
Pa mljekota iz razora bjega,
Dok’ ga teljig u brazdu ne skuči.
Ista bješe sirovina nagla,
U gradskoga puka bezoglavna.
Od
pametnih soli ne zajali,
A
u sebe ni imali nisu,
Već
slušali’ što jim bene viču:
“Nema više cara ni vezira,
Jer
car daje, a vezir prodaje,
A
pomažu naši preprodači,
Jere
im se gospodovat rači.
Nije druga van kuke i ruke,
Da
ne damo Dina i Imana,
I
branimo našega vatana!”
Viču
hodže iza svega glasa,
I
trgovci blagotecioci,
I
agići zemlji vlastioci,
I
zlatari i mrci kovači,
A
telali propali vikači,
Svi
u jednu buku klikovali,
Dok
dućanske daske zakleptale,
A
ulicom žene zavrištale,
Latinlukom graje zagrajale,
Gdje se drža ispit djece male
U latinskoj učioni javno
Mazhar vezir pri ispitu služi,
A
do njega paša Kostadine,
Pa
konsuli vlada velicije’,
A
gospoje uz koljena njina.
Nu kad graja vela dograjala,
Skoči paša jedan za drugijem
A za njima i gospoda ina;
Ostà ispit i djeca nevina
U po l’jepa slova ispitnoga.
A nu gledaj, čuda turačkoga!
Do
podneva vrjevom vrjeli Turci,
Ko
da no jim kuga kuće pali;
Od
podneva u džamiju Turci,
Navrvili
kako nikad dotle. –
I
ne reci, što se Turci mame,
Jer
jih goni zlo na gore same,
Ko
kad gladne glad naćera vuke;
No
se čudi, kud za vucim janjci:
A
janjci su gazde pravoslavne
I
žudije svačem blagojavne,
E
da šuše pokumiše vuci,
Il’
će vuke bratit’ šuše mlade,
Da
se nova pobratimstva grade; -
Pa se nemoj čudit uzovniče,
Što Kaukčić turske vaze viče,
Jer je tomu poslu zavjetniče;
No
nek kune Krbava i Lika,
Kad začuje svoga zatočnika
Petranova visoka Stevana;
Ne bilo mu ćaći na ukletvu,
Ali što je pon’jela ga majka;
Bolje bi se veselila trudna,
Da je st’jenu s Velebića sn’jela
Pa hitila u Kotare ravne,
Nego što je gojila Stevana,
Po narodu puno glagoljana. —
Neće
vila radi braće drage,
Da
mu priča pustolovne trage,
S’
Biograda pa i sa Cetinja,
Odkle
su mu propratnici dani,
Dok se čovo k’ Garibaldu stani;
Tek vidjajte bješe li mu l’jepo,
Kad se uspne na visoke krake
U džamiji uz turske bajrake,
U sredini sv’jeta krvožedna,
I poteže liste iz njedara,
Il’ “Javora”, davora srbskoga,
Il’ “Zastave”, bora nevehloga,
Ter čitaše ko čitule svete:
“Braćo Turci! Nu, što lišće piše,
Da
smo jedni po krvi nedvojni,
Jer
ista nas odojila majka,
A
ne smeta, što nas Drina d’jeli:
Nemanjići
i tamo i amo.
Što
je bilo staro carevanje
Od
Dunaja do na more sinje,
Sada
hoće da Švaba osvaja; —
E
da njega poiskala raja!
Al’ nitko ga ne želio majci,
Osim
što ga ištu Latinjani,
Pa
njeković i knjige poslao
Na
brodove, kud će vojska preći,
Da
Latini dočekaju vojske,
Ponesavši
križe i kaleže,
Pred
bajrake cesarove zlatne,
Pojuć
Bogu molitve prijatne,
Da
je srećno vojevanje vojsci.
Pa oni su i u Berlin slali
Po njekomu knjige opravljane,
Da im dodje care milovane;
Pa po tijem osudile vlasti,
Da
se krenu cesarove vojske,
I
njegova prava za pravljenja,
Što je zemlja sama poiskala.
A
vara se cesarova glava,
Jer
ga nitko neće od rišćana,
Niť
ga hoće pravovjerci Turci,
Veće
braćo, da se vjerujemo:
Srbska vam je, što na
manje neće,
A
vi svoju dajte pouzdanu!
Pa
dok Srba teče ciglenoga,
Ali
s vami da smo ujedino,
Neće
Švaba nogu prenijeti
Preko
Bosne i Neretve bojne.
--------------------------------------
--------------------------------------
--------------------------------------
Braćo
moja, koja sa mnom biste,
I
vidjeste Lojine zadaće,
I
patiste sa mnom ujedino;
Imali
ste svoje oči zdrave,
A
možda se ni sjetili niste,
Da na Loji nisu čini bili;
Nit’ je Lojo prva bena bojna,
Što
se mudri poigraše ludih,
No
se sv’jeća pripalila lojna,
Da se druzjem večerati vidja;
I
majmuni mačju šapu vukli,
Da
košćane njom iz prpe vlače,
Majmunbaše
stambolije Turci
Šehislami
i sadriazami,
A
Bošnjani majmunići mali,
Vlastelini
i koljena stara,
Hoće
jim se kmeta i timara,
Pa
fukara ne zna kud tumara;
Rad
bi imat’ cara gospodara,
Neka
paše Osmanovu ćordu,
I
ustiče svečeva ćulaha,
A
Bošnjane na svojini znava,
Jer
su oni postojbina stojna;
Njima nije treba od nizama,
Nit
nizama niti reforama,
Jer
bi s’ tijem Turstvo malaksalo,
I
prava se raja pobundala,
A
po tomu posrnulo carstvo,
Što
kauri od starina traže.
Ovu
miso baštinili Turci,
Pa
se vazda i vladali njome,
Kad
godj hćeo care gospodare,
Da jim bolje daje uredjaje.
Kukaj majko, pa se razgovaraj,
U kući ti dva nejaka sina,
Oba
taka, ali nejednaka:
Jedno
sinče, a drugo pastorče;
Jednom
daji, a ne daj drugomé —
Gotova ti u domu je smeća;
A
pak vazda ti voljela sina,
Pa
ti sinče cv’jelio pastorče,
A
ti s’ oba bila porugana.
Što
od sina bila narugana,
To
je mala fala muslomana,
Jer su vazda protiva ti stali,
I na te se hljebom umetali.
Što li ti je rugla s’ pastoraka,
To je kriva sreća nejednaka,
A nećeš je, da pod’jeliš, majko,
Neš da rekneš sinu obijesnu,
Da
ne gnjavi pastorče nejako,
Već
da živu oba podjednako.
Oba
hljeba da imadu bijela,
A
medju se oni milovani,
Što
ih kuća zajednička hrani.
Hrani kuća, ali lude glave;
Nit je znanja niti milovanja.
Što
je sinče, to se aga viče,
Sto
pastorče, to je kmeteniče.
Aga prije kmete uharane,
A oni se tuže na sve strane,
A zli glasi na daleko sižu,
I
Moskova dosegnuli silna,
Ter
se kreće knuta zapregnuta,
Da
ošine i sultana silna,
Gdje
li neće age jadovane,
Koji
tišće kuće kmetovane.
Pa
nijesu majci djeca kriva.
Koliko
im sa očuha kriva.
Očuh
im je Osmanlija silna,
Njemu
valja Bosna utančana,
Jer
kad bi se sebi pojačala,
Njegova
bi čorba omršala,
I
hoće se da ponosi njome;
I kad dodje riječ velesilna
Od velijeh vlasti podpisana,
Koja
pita devlet i sultana:
“Je li bolje po tu zemlju tužnu,
Da se drugom na upravu dade,
Ili da se sobom pravit znade?
Ni tad nehće, da reče sultane,
Da se javno u narodu pita,
Već podmeće svoje mice stare:
Turkom javlja, da se drži tvrdo;
Ako biše bili upitani,
Da bi rekli, da je právo njino,
I
da mogu upravljati sami,
Ali
da je care gospodare;
Pa
su mice makle namaknute
Fazli paši na staračke ruke;
A
on miče i u vijeće viče
Ponajprve
Turke odabrane,
I
pitao, što bi rekli Turci,
Kad
bi Bosni uprava se dala,
Da
zemljaci uzmu upravljanje,
Bi
li ona njima naprečala?
Rekli
Turci: “Alah i Inšalah!
Kad
smo toga dočekali dara,
Bolje biti, no je doslje bilo;
Kakogodjer uradili sami,
Nećemo se tužit na drugoga,
A
dosad nam sudjavine bile:
Puno
baba, kilavo kopile;
Nječem
naši pristajali ljudi,
A
babine Osmanlinske stále;
Dokle
vaške oko tora zjale,
U toru su hranili se vuci.
Eto
sada nek’ sve naše biva,
Mi
hoćemo prâva i upravâ,
Ali nek je naše prâvo staro.”
Za
Turcima rišćani pozvani,
I
pitani misli ne odali,
Jere su se nadali boljemu,
Pa su rekli, da im zakon brani,
Stavljati se u takove stvari.
Ne veli se, da su rekli ružno,
Jer je múčem bilo ponudjenje,
Nit’ se znalo, na što se nagelo.
Redna
bila i kršćanim doći,
I
došli su na pašinu kahvu;
Kahvu
pili, pa su besjedili
O
svačemu, što bi bolje stali;
I
druzijeh tu bilo Turaka,
Ovako
se oni sobom viču,
Jer
ne znali, kako bi se zvali
Drugačije, da je vjeri drago.
Pašili
se i bašili Turci,
Istor hoće, da se narodnjače
Jadnoj majci na zadnje veselje:
Evo paša očituje prvi,
Da je ocem roda tatarskoga;
Dedo bio u Krmu šerife,
Dok ga nije Moskov izagnao,
Pa je pao k’ Sarajevu gradu,
I ljubio bosansku djevojku,
A iz sela iz Tičinovića,
Kraj
Ribnice izpod Visokoga.
I
on tijem roda bosanskoga.
Pa
se za njim druge age fale,
Kako
no su svi od loze prave:
Sokolije
od Sokolovića,
Zlatarage
od Zlatarevića,
I
još bilo ića i ovića,
Dok se došlo na zborenje pravo;
Pa jim reko njeki od kršćana:
“Ej gospodo, svi se njegda zvali
Sokolići
i sokoli sivi,
Ali sad smo majci pojednaci,
Kako nam se autonomje daje;
I
ona bi dobra donijela,
Kad
bi znali poveslati njome,
A gdje nam je, da se braća znamo
Od
tri vjere a u jedne majke,
Nekamo se zemlji davat pravdu,
Što je crnom hrdjom zahrdjala,
U zlu dvoreć goreg gospodara,
Pa
ne treba nabrajati jade,
Što ih svaki sam u sebi znade.” –
Na te r’ječi ponitili Turci,
Pa nije jim ni bilo na ino,
Jer vidjeli, da jim krajče dani,
A
ponuda od devleta sjajna,
To je njeka kušanija skrajna,
U koju se ne ufaše Turci.
I kršćani zasjetili varku,
Što na meku Osmanlija vabi,
Reć bi, opet daje vukom mesa,
Pa
se goroj daći pobojali;
Jer dok Osman šišao je brave,
I
čobanu ostajalo mrsa;
A
kad Mujo preuzme šišanje,
Bojat
se je i potkožju samu ...
----------------------------------------
----------------------------------------
Нема коментара:
Постави коментар